
"Primer, parlaré del robatori que van cometre els nostres pares. Després, dels assassinats que van tenir lloc més tard." Aquest és el començament de Canadà i ningú podrà negar que no aixeca unes expectatives que no despertaven els mencionats anteriorment. I aquestes expectatives perjudiquen notablement la novel-la de Ford. Qui, a partir d'aquí, esperi trobar una narració dinàmica, un ritme accelerat, uns esdeveniments trepidants i la por de quedar-se sense alè, quedarà decebut i probablement se sentirà estafat. Canadà, com les anteriors novel-les de Ford, és lenta i minuciosa, atenta al detall, òrfena de diàlegs i plena d'enumeracions i descripcions hiperacurades, una història que no és externa, que no es desenvolupa al voltant del protagonista (a l'inrevés de tants best-sellers de consum ràpid), sino que és interna, que neix i creix en la seva ment. Importa què passa (encara que no passi gairebé res), però importa més què interpreta el protagonista que passa (i passa molt). És el conflicte interior, els dubtes i certeses del narrador, la seva perspectiva de les coses, la que determina aquest tipus de relat meticulós. En la literatura de Ford importa menys el metrònom que el diapasó; costa agafar el ritme, però és fàcil agafar el to.
Dit això, que no sembli que Canadà demana que ens carreguem de paciència. Només els que compten les seves lectures com si fossin una contrarrellotge van apanyats. Ja va sent hora de reivindicar l'slow reading (una tautologia que gairebé ha deixat de ser-ho), la lectura pausada i sense presses, en la que cada paraula té un perquè i ocupa un lloc concret, i en la que els personatges no s'expressen mitjançant l'acció, sino a través del pensament. Si us ve de gust provar aquest tipus de literatura, Richard Ford és el vostre home.
Esteve [12 de setembre de 2013]
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada